اتاق گفتگو
دسته بندی موضوعی
● تمام گفتگوها  ● کنکور کارشناسی طراحی صنعتی
● کنکور کارشناسی ارشد طراحی صنعتی ● المپیاد طراحی صنعتی
● اخبار فوری ● دانشگاه های ایران
● دانشگاه های جهان ● لینک ها و مطالب جالب
● پیشنهاد، انتقاد، مسائل مربوط به سایت ● گپ دوستانه و شخصی
● درخواست کمک و نیازمندی ها ● بدون دسته بندی
برای مشارکت در گفتگوها وارد شوید / ثبت نام کنید
   می پسندم 1
نمی پسندم 1
دوستان عزیز
این مدت که مطالب مربوط به تاریخچه طراحی صنعتی رو مطالعه می کردم به نکته جالبی بر خوردم
استادیو طراحی الکیمیا
الکیمیا یه واژه عربی از فرهنگ اسلامی
چطور یه این واژه و از کجا تو تاریخچه طراحی صنعتی سر درآورد
چرا طراحان ایتالیایی به نام های الساندرو مندینی Alessandro Mendini و گوئیررو با یکدیگر آشنا شدند و استودیو الکیمیا را تأسیس کردند.
چرا نام الکیمیا یه واژه عربی اسلامی رو برای گروه شون انتخاب کردند
ظاهرا اروپاییان هنوز از قرون ووسطی تا حالا شیفته علم شیمی و فرهنگ اسلامی بودند و هستند
دوران کیمیاگری دورانی بود که دانشمندان مسلمان ایرانی به خصوص شاگردان مکتب علمی امام صادق (ع) به هدف تبدیل فلز مس به طلا اکتشافات زیادی را در علم شیمی انجام دادند و علم شیمی نوین را پایه ریزی کردند اگر چه نتوانستند مس را طلا کنند اما اکتشافاتشان در علم شیمی برای بیشرفت علوم ارزشی بیشتر از طلا را داشت و امروزه بیشتر موادی که در صنعت استفاده می شه مدیون اکتشافات کیمیاگران مسلمان ایرانی است مثل صابون
در حقیقت واژه شیمی در زبان فارسی و واژه chemistry در زبان انگلیسی از واژه عربی الکیمیا مشتق شده
بد نیست برای پرورش خلاقیت و به دست آوردن ایده های جدید و تازه گاهی مطالعات آزاد هم داشته باشیم

الهام افضلی:
23:11   |   1391/3/16  
حالا که بحث از دانشمند و افراد بزرگ شد یه مطلب جالب خوندم گفتم شاید برای شما عزیزان هم مفید جالب باشه:تفکر به روش نوابغ
"حتی اگر نابغه نباشید، می توانید از استراتژی های نابغه هایی مانند ارسطو و انیشتین استفاده کنید تا قدرت ذهن خلاق خود را برای داشتن آینده ای بهتر به کار بگیرید.
راهبردهای زیر شما را تشویق به تفکر موثر در رسیدن به راه حل مشکلات می کنند. "این استراتژی به سبک های تفکر نوابغ و دانشمندان خلاق در علم، هنر و صنعت در طول تاریخ متداول است".
1. با دیدی متفاوت به مشکلات موجود در زمینه های مختلف بنگرید.
دیدگاه های جدیدی بیابید که هیچ کس دیگر پیدا نکرده (یا رو نکرده است!)
لئوناردو داوینچی معتقد بود که به دست آوردن دانش مربوط یک مسئله، با آموختن راه های مختلف بازسازی آن مسئله آغاز خواهد شد. او بر این عقیده بود که اول نگاه به مسئله جانبدارانه و تعصب آمیز بود. اغلب، مشکل خودش بازسازی می شود و به یک مشکل جدید تبدیل می شود.
2. تجسم کنید!
وقتی که فکر انیشتین را به یک مسئله فکر می کرد، همیشه تدوین و فرموله کردن موضوع به روش های مختلف موجود و نیز استفاده از دیاگرام ها را ضروری می دانست. او راه حل ها را تجسم می کرد و اعتقاد داشت که کلمات و اعداد، نقش عمده ای در روند تفکر وی ندارند.
3. تولید کنید!
مشخصه متمایز نابغه بودن، بهره وری است.
توماس ادیسون 1،093 حق انحصاری اختراع داشت. او بهره وری را با دادن ایده های مختلف به خود و همکارانش تضمین می کرد. یکی از اساتید دانشگاه کالیفرنیا در یک مطالعه روی 2،036 دانشمندان در طول تاریخ، متوجه شد که مورد توجه ترین دانشمندان نه تنها کارهای بزرگی انجام داده اند، بلکه کارهای "بد" بزرگی نیز انجام داده اند! آنها در راه رسیدن به مراتب بالا، از شکست یا رسیدن به نتایج نامطلوب هراس ندارند.
4. ترکیبات جدید بسازید.
ایده ها، تصاویر و افکار را به صورت های مختلف بارها و بارها ترکیب کنید، بدون توجه به این که چه قدر عجیب یا نامتداول باشند.
قوانین وراثت که اساس علم مدرن ژنتیک است، از ایده های راهب اتریشی، جورج مندل، گرفته شده است که ترکیب ریاضیات و زیست شناسی را برای ایجاد یک علم جدید به کار گرفت.
5. بین چیزهای مختلف، حتی آن هایی که به هم بی ربط به نظر می رسند، ارتباط برقرار کنید.
داوینچی به زور رابطه ای بین صدای یک زنگ و سنگی که با آب برخورد می کند، برقرار کرد. این کار او را قادر ساخت تا بفهمد صوت به صورت امواج حرکت می کند. ساموئل مورس ایستگاه های رله برای سیگنالهای تلگرافی را زمانی اختراع کرد که ایستگاه های رله برای اسب ها را مشاهده می کرد.
6. به تضادها بیندیشید.
نیلز بور فیزیکدان معتقد بود که اگر شما چیزهای متضاد را با هم نگه دارید، به افکار خود شک می کنید و ذهن شما به یک سطح جدید می رسید. توانایی او در تصور نور هم به عنوان یک ذره و هم موج، او را به اصل تکامل رساند. تعلیق اندیشه (منطق) ممکن است به ذهن شما ایجاد یک فرم جدید را اجازه دهد.
7. به تشابه ها بیندیشید.
ارسطو استعاره را نشانه ای از نبوغ می دانست و اعتقاد داشت که فردی که قادر به درک شباهت هایی بین دو حوزه جدا از هم و اتصال آنها به هم را داشته باشد، یک فرد با استعداد و ویژه است.
8. خودتان را برای هر شانسی آماده کنید.
هر موقع که برای انجام کاری تلاش کنیم و با شکست مواجه شویم، به سراغ انجام کاری دیگر می رویم که در واقع اصل اساسی برای خلاقیت است. شکست تنها وقتی می تواند مولد و مفید باشد که ما بر روی آن به عنوان عاملی منفی تمرکز نکنیم. در عوض: این روند، اجزای آن و این که چگونه می توان آنها را تغییر داد، را تجزیه و تحلیل کنیم تا به نتایجی دیگر برسیم. این سوال را نپرسید که "چرا من شکست خوردم؟"، بلکه به جای آن بپرسید:"من چه کاری کرده ام؟"
9. صبر داشته باشید.
پل سزان (1839 -- 1906) یکی از بزرگ ترین نقاشان قرن نوزدهم شناخته شده است و اغلب او پدر هنر مدرن لقب می دهند. او پلی ارتباطی بین امپرسیونیسم و کوبیسم ایجاد کرد. وی در طول عمر خود تنها چند نمایشگاه برگزار کرده بود، ولی تأثیر و نفوذ او بر هنرمندان بزرگ بعدی به عنوان مبتکر با شکل و فرم بود. نبوغ او، با این حال، تا اواخر زندگیش آشکار نشد. ورود او به مرکز هنری Ecole des Beaux école در 22 سالگیش رد شد و اولین نمایشگاه انفرادی او وقتی 56 ساله بود برپا شد. نبوغ او محصول سال ها تمرین و نوآوری تجربی بود
 
می پسندم 4
    
نمی پسندم 0
[بی نام] :
16:08   |   1391/3/17  
دوستان عزیز
شاید براتون عجیب باشه که چقدر من به این موضوع گیر دادم که رابطه عناصر فرهنگی مون با علم و فن آوری و تولید چیه؟
این موضوع برمی گرده به چند ماه قبل که یه کیف CD از شهر کتاب خریدم
باروکش پارچه ای نایلونی و طرحی بسیارجذاب
عنصری تو این محصول طراحی شده بود که ذهن من رو خیلی درگیر کرد
به حلقه زیپ این کیف برای زیبایی آویزی برنجی به شکل اصطرلاب نصب شده بود
میدونید اصطرلاب چیه؟
وسیله ای برای رصد های نجومی در فرهنگ علوم اسلامی قدیم خیلی قبل تر از اینکه تلسکوپ اختراع بشه
کیف محصول یه کشور اروپایی
سوال ؟
چرا یه طراح اروپایی در طراحی خودش از عناصر فرهنگ و تمدن اسلامی استفاده می کنه ؟
اما دوستان طراح ایرانی ما تلاش می کنند عناصر فرهنگ ایرانی اسلامی خودمون رو زیر خروارها فراموشی جهل بی تفاوتی و از خودبیگانگی فرهنگی زنده به گور کنند و از طراحی محصول جدا کنند
و در طراحی شیفته و فریفته فرهنگ غربی باشند
نگید که این به طراحی صنعتی ربط داره
اتفاقا در تولید محصول عناصر جامعه شناسانه و روان شناسانه و مردم شناسی خیلی مهمه
چون مخاطب و مشتری ما انسان هست
 
می پسندم 0
    
نمی پسندم 1
[بی نام] :
16:36   |   1391/3/17  
بالاخره اقای کیارش جواب ندادند
چرا قبل از انقلاب طراحی صنعتی در ایران نبود؟
چرا با وجود تأسیس دانشگاه در ایران تعداد تحصیل کرده گان بعد ازانقلاب بسیار بیشتر از قبل از انقلاب هست
چرا امام خمینی اولین بیشنهادی که بعد از انقلاب برای فرهنگ ایران داد ریشه کنی بیسوادی و تأسیس نهضت سواد آموزی بود
با شعار ایران را مدرسه کنیم
به نظر می رسه تعداد افراد بیسواد قبل از انقلاب خیلی زیاد بود که امام خمینی همچین انقلابی رو ایجاد کرد انقلاب مبارز با بیسوادی
چرا نیروگاه بوشهر که قرار بود نیروگاه هسته ای ایران باشه در زمان پهلوی هیچ وقت ساخته نشد
کی و کجا پتروشیمی ایران بیشرفته بود بله شاید بیشرفته بود اما دست انگلیس و امریکا بود
زمان رضا شاه که نفت ایران کاملا جز اموال بریتانیا و امریکا بود تا ملی شدن صنعتی نفت در زمان محمدرضاشاه هم که باز هم به صورت غیر علنی در دست بریتانیا و امریکا بود
کجا در زمان پهلوی ایران تکنولوژی داروسازی هسته ای داشت فن آوری همانند سازی دی ان ای داشت بنزین ساخت ایران داشت
 
می پسندم 0
    
نمی پسندم 1
علی شیخ پور قاسمی نیا:
02:15   |   1391/3/18  
اگر دانشجوی طراحی صنعتی باشید حتما میدونید آنالیز فرهنگی و تاریخی جزو عناصر اصلی پروژه ها و پایان نامه های دانشگاهیه و هم استادها و هم دانشجوها اهمیت این موضوع رو میدونند. اتفاقا وارد کردن عناصر ایرانی به طراحی ایتالیا، مثل همین اسطرلاب و کشکول و... پروژه دکترای استاد اژدری بود که الآن بدون ادعا و سر و صدا در ایران مشغول تدریس هستند. از شما خواهش می کنم قبل از نوشتن هر پاسخی، اول اسم پنج نفر از طراحان ایرانی رو که عامدانه تلاش می کنند عناصر فرهنگ اسلامی ایرانی رو زیر خروارها از خود بیگانگی فرهنگی زنده به گور کنند، بنویسید و قول بدین همون اسامی باشند که در کامنت بالایی مدنظر شما بودند. بینی و بین الله اگر تو ذهن شما اسمی نیست، اول از همه قبول کنید که بخشی از حرف های شما شعارگونه است و متناسب با انتظار دوستان از فضای علمی این گفتگو نیست.
همه ما تلاش می کنیم شما رو متوجه این موضوع بکنیم که هدف اسلام انسان سازیه و چه بهتر که هر کسی با هر تخصصی، دین دار و متعهد هم باشه که هدفش از کارهاش متعالی و اخلاقی باشه تا هم بیشتر به درد مردم بخوره و هم آخرتش آباد باشه و اتفاقا تاریخ هم نشون داده که دانشمندان متعهد بیشتر به درد دنیا و آخرت مردم خوردند و شما هم مثال هاش رو بهتر از همه ما بلد هستید و بالاتر ذکر کردین
.
فقط من متوجه نمیشم شما چه اصراری دارین که بگین اگر اسلام نبود هیچ کدوم از علوم مادی هم نبود؟ در طول تاریخ هر فردی و هر اتفاقی نبود یه چیزایی از تاریخ کم و زیاد میشد و این موضوع مختص اسلام نیست. چندتا مثال از همه طرف میزنم امیدوارم منصفانه بهشون فکر کنید:
1- جابرابن حیان مسلمان بود و باعث پیشرفت علم شیمی شد.
2- امام صادق (ع) رئیس مکتب ما شیعیان باعث روشن شدن بسیاری از مسائل علمی شد که قبلا مجهول مانده بود.
3- نیوتن متریالیست باعث جهش بسیار زیاد در علم ریاضی و فیزیک شد.
4- کافران ژاپنی باعث گسترش علم نانوتکنولوژی شدند.
5- انیشتن نامسلمان باعث پیشرفت علوم اتمی شد.
6- هنرمندان متریالیست ایتالیایی باعث پیشرفت هنر نقاشی و مجسمه سازی شدند.
7- استودیو الکیمیا که فقط اسمش مربوط به تاریخ خاورمیانه بود به دیزاین خدمت کرد.
8- استودیو آرچی زوم و استروم که متشکل از طراحان پست مدرن بی اعتقاد بود هم به دیزاین خیلی خدمت کرد.
9- ایران پس از انقلاب اسلامی خیلی پیشرفت های علمی زیادی کرد.
10- فرانسه لائیک هم پس از انقلاب فرانسه خیلی خیلی زیاد پیشرفت کرد
.
هر کدوم این افراد یا اتفاق ها نبودند الآن یک چیزایی نبود. بود؟ شما با مثال هایی که از مسلمان ها میزنید گویا منظورتون این هست که اگر مسلمان ها نبودند هیچ علم و پیشرفتی نبود. اگر منظورتون این نیست خواهش می کنم روشن تر منظورتون رو بگید تا انرژی که روی این بحث گذاشته میشه به بیراهه نره.
 
می پسندم 4
    
نمی پسندم 0

راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما