اتاق گفتگو
دسته بندی موضوعی
● تمام گفتگوها  ● کنکور کارشناسی طراحی صنعتی
● کنکور کارشناسی ارشد طراحی صنعتی ● المپیاد طراحی صنعتی
● اخبار فوری ● دانشگاه های ایران
● دانشگاه های جهان ● لینک ها و مطالب جالب
● پیشنهاد، انتقاد، مسائل مربوط به سایت ● گپ دوستانه و شخصی
● درخواست کمک و نیازمندی ها ● بدون دسته بندی
برای مشارکت در گفتگوها وارد شوید / ثبت نام کنید
   می پسندم 0
نمی پسندم 0
درخواست کوچیکی از دوستان دارم
واسه موضوع تزم یک پرسشنامه اولیه آماده کردم که اگه لطف کنید و چند تا کلیک کنید خیلی من رو کمک کردین.
اینم لینک پرسشنامه:
http://www.iidi.ir/main/form/view.php?id=7
ممنون

   می پسندم 0
نمی پسندم 0
سلام! خسته نباشید!
من به مشکل جدی تو طراحی برخوردم!
متریال رو چه جوری باید با مداد رو کاغذ پیاده کرد؟ خصوصا چیزایی مثل استیل و اینا. یا مدل های مختلف سایه زنی برای چیزای مختلف، با مداد کشیدن خیلی سخته اونم تو فرمت برگه A4. ممنون میشم راهنماییم کنید. یه چیز دیگه، اگه سوالای این دوسال اخیرم بزارید ممنون میشم چون اینایی که تو سایت هست قدیمیه.
علی شیخ پور قاسمی نیا:
22:22   |   1390/6/20  
CD کتاب های طراحی رو در فروشگاه سایت ببینید. آدرس دانلود کتاب ها هم داده شده.
 
می پسندم 1
    
نمی پسندم 0
سارا :
09:31   |   1390/6/21  
ممنون آقای شیخ پور، کدوم به درد من میخوره برای کارشناسی؟ بیشتر برای ارشد بودن
 
می پسندم 0
    
نمی پسندم 0
علی شیخ پور قاسمی نیا:
13:32   |   1390/6/22  
منظور من این بود:
http://www.newdesign.ir/shop.asp?order=6
البته این DVD هم هست که شامل کتاب های بالایی هم میشه:
http://www.newdesign.ir/shop.asp?order=21
 
می پسندم 1
    
نمی پسندم 0
سارا :
02:27   |   1390/7/1  
ممنون، در اولین فرصت می گیرمشون!
 
می پسندم 0
    
نمی پسندم 0

   می پسندم 1
نمی پسندم 0
کمک فوری !
من مکانیک قبول شدم.. ولی طراحی صنعتی رو خیلی بیشتر دوست دارم (رتبم تو هنر 347 شده.)
ولی اینجوری که میبینم انگار خیلی ها از وضعیت ط ص تو ایران ناراضیند.
لطفآ اگه کسی میدونه بیرون از ایران وضعیت شغلیش چطوره یه کم توضیح بده.
همه نگرانیم اینه که برم ط ص و بی پولی بکشم...
پیشاپیش خیلی از کمک همتون متشکرم...

نازیلا محمد قلیزاده:
03:02   |   1390/6/31  
به نظر من پول و راحتی بدون زحمت به دست نمیاد. اینجا هم کسانی هستند که با زحمت و فعالیت در همین رشته به جاهای خوبی رسیدن.البته مشکلات زیادی وجود داره و اینو قبول دارم.ولی خب نابرده رنج هم گنجی میسر نمیشه!
اگه بخواهید در خارج از کشور کار کنید بهترین و اصولی ترین راه باز به نظر من، اینه که اونجا تحصیلاتتونو ادامه بدید تا به استانداردهای اونها دست پیدا کنید و از کسانی که سابقه تحصیل و یا کار در اونجا رو دارن سوال بفرمایید که وضعیت کار در اونجا چجوریه.
 
می پسندم 1
    
نمی پسندم 0
منتقد :
04:16   |   1390/6/31  
ببینید اگه خیلی باهوشین برین خارج درس بخونید و کار کنید حتما موفق میشین، اگه باهوشین بمونین ایران حتما موفق میشین، اگرم معمولی هستین دنبال مکانیک رو بگیرین که توی ایران جواب میده،
و کسایی رو هم که میبینید که از وضعیت طراحی صنعتی ناراحتن همشون معمولین.
واقع بین باشین واسه شناخت خودتون.
و در اخر اینکه اگه معمولی هستین کوشش کنید باهوش و خیلی باهوش شوید چون امکان بزرگ شدن مغز تنها با کار و دانش هستش نه با تیپ و توهم.
 
می پسندم 1
    
نمی پسندم 0
شهاب حقوقی:
04:17   |   1390/6/31  
دوست عزیز شرایط کاری مهندسی مکانیک درسته خیلی بیشتره و بهتر میتونی کار پیدا کنی ولی اینو بدون با لیسانس مکانیک تو هر کارخانه ای که بری کار کنی 300 تومن نهایت 400 تومن میتونی بگیری. شیفت کاری تو کارخونه ها معمولا 12 ساعت کار 24 ساعت استراحت. خیلی وقتا شیفت شب میفتی. فکر نکن اگه کار زیاده واسه مهندسی مکانیک یعنی میتونی پولدار بشی. سه راه برای پول دار شدن در رشته مهندسی مکانیک وجود داره. یکی اینکه پارتی داشته باشی. ئوم این که خودت پولدار باشی و بتونی کارخانه، شرکت مهندسی خیلی خوب یا... بزنی. سوم اینکه خیلی کارت تو رشته مکانیک قوی باشه که اونم بعد از 5 الی 10 سال کار و تلاش بی وقفه به دست میاد و اول کار هیچکس به شما حقوق بالا نمیده.
حرف خانم قلیزاده کاملاً درسته. تو هر رشته ای تا تلاش نکنی و کار خوبی ارائه ندی نمیتونی به اون چیزی که میخوای برسی.
هیچ کارفرمایی عاشق چشم و ابروی من و شما نیست و همه به فکر جیب خودشونن و ترجیح میدن کمترین حقوق ممکن رو به شما بدن.
حالا دیگه خودت میدونی بری دنبال پول به قول خودت یا علاقه هرچند که به نظر من در رشته مکانیک تا دکترا نگیری هم به هیچی نمیرسی تو ایران و نهایتاً اگه دنبال پول خوب باشی مجبوری کار آزاد انجام بدی
موفق باشی
 
می پسندم 2
    
نمی پسندم 0
[بی نام] :
05:35   |   1390/6/31  
خیلی متشکرم.
به من کمک خیلی بزرگی کردید.
 
می پسندم 0
    
نمی پسندم 0

   می پسندم 2
نمی پسندم 0
با سلام...
با کمک چند تن از دوستان، داریم یک سریال تلویزیونی در مورد طراحی صنعتی درست میکنیم که محل اون در سفارت سابق آمریکاست و حدود ساعت های هفت تا نه و ده شب، هر شب تصویر برداری میشه...
موضوعش هم معرفی استعدادها و بحث پیرامون طراحی خودرو و طراحی صنعتیه، یک چیز توی مایه های Topgear میشه که همه دورتا دور سر پا تماشا می کنند برنامه رو.
دوستانی که علاقه دارند که در این برنامه شرکت کنند، لطفاً با شماره 09366609654 جناب آقای مسیح اشعری تماس بگیرند بین ساعت 10 صبح تا 5 بعد ازظهر، برای هماهنگی روز تشریف فرمایی شما.
ضمناً در بعضی از روزها، بنده و آقای ایمان مقصودی هم به عنوان کارشناسان طراحی در خدمت دوستان هستیم و در گزارشات نظرات کارشناسی میدهیم که امیدوارم مقبول واقع شود.

   می پسندم 0
نمی پسندم 0
سلام خدمت همگی دوستان
راستش من یه راهنمایی کوچیک می خواستم که امیدوارم کمکم کنید
من سال آخر طراحی صنعتی هستم میخواستم امسال کنکور ارشد بدم اما با چیزایی که شنیدم و شناختی که پیدا کردم فهمیدم توی ارشد هم بیشتر ازین واسه این رشته کار خاصی نمیشه یعنی مثل کارشناسیش جذاب نیست و راستش رو بخواین کلا انگیزم واسه ارشد این رشته از بین رفته چون همه کسایی که طراحی صنعتی میخوندن ارشد رو تغییر رشته دادن
میخواستم اطلاعاتی راجع به گرایش های دیگه مربوط به این رشته یا رشته های دیگه ای که بشه با کارشناسی طراحی صنعتی توی اونها هم موفق بود رو بهم پیشنهاد بدین و اگه کسی اطلاعاتی داره لطفا کمکم کنید
پیشاپیش ممنون از همه


   می پسندم 0
نمی پسندم 0
به به به به قالب جدید مبارک
گیلی لی لی لی لی لییییییییی
امیرمسعود فریدی زاد:
12:30   |   1390/6/27  
علی جان دست درد نکنه خیلی خارجی شدیم دیگه
 
می پسندم 2
    
نمی پسندم 0
صالح برادران امینی:
13:37   |   1390/6/27  
مبارکه
ایشاللا شونصد سال زنده باشه و هر روز بهتر از دیروز.
 
می پسندم 1
    
نمی پسندم 0

   می پسندم 0
نمی پسندم 0
کسی ویندوز 8 رو دانلود کرده؟ میصرفه جایگزین سونش کنیم؟

   می پسندم 0
نمی پسندم 0
سلام
برای یک طراح موفق (هم درزمینه ی ایده پردازی وهم خلق اون ایده)شدن چه بایدکرد؟؟.ازهمه ی شما(همه)خواهش می کنم هرنظری دارید بگید.
با تشکرفراوان
منتقد :
09:12   |   1390/6/25  
در ضمن طراحهای موفق(که توی ایران من ندیدم) معمولا دارای ضریب هوشی بالای 130 هستند و کسی که این ویژگی رو داره خودش راه موفقیتش رو پیدا میکنه و نیازی به راهنمایی این و اون نداره.
 
می پسندم 0
    
نمی پسندم 0
[بی نام] :
07:51   |   1390/6/26  
ممنونم ازراهنمایی تون وهمچنین انتقادواضحتون.فقط من خواستم لااقل کسانی که چندتاپیرهن بیشتراز ماپاره کردن،تجربه هاشون روبه اشتراک بذارن،وگرنه چه بسا طراحانی باضریب هوشی بالاهمین الان هم توی همین ایران خودمون وجوددارن ومابی خبریم!به هرحال بازم ممنونم
 
می پسندم 0
    
نمی پسندم 0
[بی نام] :
07:58   |   1390/6/26  
در ضمن من راهنمایی خواستم چون اول راهم ،پس پرسیدن عیب نیس ندانستن عیب است
 
می پسندم 0
    
نمی پسندم 0
صالح برادران امینی:
08:17   |   1390/6/26  
قسمت اول حرف آقای منتقد رو خیلی قبول دارم چون فقط با انجام دادن/تجربه کردن می شه پیشرفت کرد و طراح شد و بعد هم به مرور طراح بهتری شد.
با قسمت دوم مخالفم چون ضریب هوشی بالا خودش سبب پیشرفت نیست، چه بسیار کسانی که ضریب هوشی های بالا هم داشتن و به هیچ جا نرسیدن یا راهشون رو به دلیل نشیندن حرف دیگران اشتباه رفتن. طراح خوب الان نیازی به ضریب هوشی آنچنانی نداره، (البته طراحانی که می خوان در سنین جوانی سوپر استار بشن جدا، ولی من سوپر استارهای جوان طراحی رو بهترین طراحان نمی دونم.)
الان روند های طراحی مشارکتی و... وجود دارند که اگر درست انجام بشن، ما از ضریب هوشی بسیاری می تونیم برای طراحیمون استفاده کنیم و فقط مهمه که مسیر و طرز فکر رو بلد باشیم و باز تجربه کنیم و راه های بهتر رو یاد بگیریم و باز یادگرفته هامون رو در حین کار تجربه کنیم.
 
می پسندم 1
    
نمی پسندم 0

   می پسندم 0
نمی پسندم 0
سلام
دوستان من به یک یا چند سایت در مورد خود اموز رندر محصولات به وسیله ی فوتوشاپ نیاز دارم.البته بدون نیاز به تبلت. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
صالح برادران امینی:
23:35   |   1390/6/26  
این لینک ها شاید کمک کنه، اما با موس هم میشه کار تبلت رو فعلا که در دست نیست یه جورایی انجام داد، (از کنترل پنل سرعت و دقت موس رو می شه تغییر داد تا باهاش راحت تر کار کنید.) با چند بار حرکت در مسیری که می خواین Brush رو بکشید و بعد فشردن دکمه و کشیدن همون مسیر، کار تبلت رو می تونین انجام بدین هر چند سخته و چند باری تمرین می خواد.
http://archive.cardesignnews.com/studio/tutorials/04...
و این
http://www.idsketching.com/category/video/
اگر Internet Download Manager داشته باشید یا دانلودر دیگری که فایلهای فلش رو می تونه دانلود کنه، می تونید فیلم هارو دانلود هم بکنید.
در Youtube بیشتر کارها برای تبلت بود، اگر تمرین کردین دیدین می شه با موس هم کار کرد اونجا هم Rendering in Photoshop سرچ کنید.
 
می پسندم 0
    
نمی پسندم 0
صالح برادران امینی:
23:45   |   1390/6/26  
مباحث جانبی که بعضی هاش در افکت های نهایی به درد می خوره:
http://www.photoshoproadmap.com/Photoshop-tutorials
 
می پسندم 0
    
نمی پسندم 0
صالح برادران امینی:
23:45   |   1390/6/26  
مباحث جانبی که بعضی هاش در افکت های نهایی به درد می خوره:
http://www.photoshoproadmap.com/Photoshop-tutorials
 
می پسندم 0
    
نمی پسندم 0
زهرا نوری:
01:53   |   1390/6/26  
این ویدئوها توی آدرس http://vimeo.com/idsketching هم هست. می تونین لینکشون رو تو سایت http://savevideo.me/ وارد کنین و روی دانلود کلیک کنین. بهتون لینک دانلود با کیفیت های مختلف می ده.
 
می پسندم 0
    
نمی پسندم 0

   می پسندم 2
نمی پسندم 2
فکر میکنم اگه قبولی های غیر طراحی صنعتی در کنکور کارشناسی ارشد تعدادشون داره میره بالا، بهتره که مسئولین محترم تجدید نظر اساسی برای نحوه برگزاری آزمون داشته باشند. ای کاش مصاحبه از آزمون ورودی ارشد حذف نمی شد، این کار عواقب ناخوش آیند زیادی در پی داشت... متاسفانه ناخالصی ها و پی آمدهای ناشی از این تصمیم رو روزانه در جو رشته شاهد هستم.
امیدوارم معیارهای انتخاب دانشجوهای طراحی صنعتی از طریق کنکور طراحی صنعتی کاملتر و سنجیده تر بشه، اتفاقی که به یمن تلاش بعضی از اساتید محترم، توی المپیاد در شرف وقوعه.

صالح برادران امینی:
23:52   |   1390/6/25  
من کارشناسیم طراحی صنعتی نبوده، من هم احساس کردم که بچه های غیر طراحی صنعتی زیاد شدن؛ اما با صحبت باهاشون به این نتیجه رسیدم که ورود ماها به عنوان آدم های شدیدا علاقه مند به حرفه طراحی، برای طراح های گذشته بد نیست.
اولا اطلاعات ما بچه های غیر طراحی صنعتی، در مورد رشته، به دلیل علاقه شخصی و پی گیری مطالب، خیلی تفاوتی با عموم دوستان طراحی صنعتی نداره، تقریبا نیمی از ماها هم یا با کاریکاتور کشیدن یا طراحی خودرو یا.... به فنون تصور 3بعدی، روی کاغذ آوردن ایده های ذهنی و ارائه طرح هامون تسلط نسبی پیدا کردیم.
دوما وجود پیش زمینه های مختلف بین بچه ها، به طراحان صنعتی هم کمک می کنه، چون دیدهای متفاوت رو می بینن، محیط واقعی تری رو تجربه می کنن و از محیط کارشناسی که طراحی صرف داشتن کمی فاصله می گیرن و سعی می کنن بر مبنای دانش و به کمک دوستانشون که به موضوعی علاقه دارن، طراحی کنن.
سوما بچه های طراحی صنعتی بعد از 8 تا 10 ترم تحصیل در مقطع کارشناسی، در مقطع ارشد اشتیاقشون به اندازه ما نیست. همین هفته گذشته با یکی از همدوره ای های خودمون در دانشگاه تهران صحبت می کردم، می گفت: "قبل از قبولی همه ی مسیری که برای گرفتن جزوه ها توی دانشگاه رو می رفتم و می اومدم رو قدم به قدم نفس می کشیدم و آرزو داشتم اینجا باشم." (که البته الان از اوضاع دانشگاه تهران هم راضی نبود با وجود انتظاری که داشت.) بعد با 2 تا از ورودی های جدید دانشگاه امیرکبیر صحبت کردم که با وجود شهرستان بودنشون، هم برای گیر آوردن جزوه ها چند بار به دانشگاه های طراحی صنعتی تهران سر زده بودن یا با بچه ها تماس مداوم داشتن، اطلاعاتشون هم در مورد رشته، دانشگاه ها و اساتید، برای من غیرمنتظره بود.
فکر نمی کنم اگر مصاحبه ای هم می بود و چهره های شناخته شده برای اساتید بی طرفانه بررسی می شدن، ماها از معیارهاشون کم می آوردیم. فکر کنم جای دیگری باید دنبال دلیل عدم قبولی خود بچه های طراحی صنعتی گشت، مثل سرفصل های ارائه شده در دوره کارشناسی و نحوه ارائه مطالب توسط اساتید، نحوه ارائه پروژه های دانشجویان و تصحیحات اساتید روی پروژه ها و تهیه، ترجمه، تنظیم، طبع و نشر مطالب جدید در شاخه های تخصصی طراحی صنعتی توسط اساتید و دانشجویان.
الان موفق ترین طراحان داخل بازار بچه های رتبه بالای طراحی صنعتی دانشگاه تهران نیستن، خیلی هاشون از کارشناسی های علم و صنعت و آزاد و هنرهای اسلامی تبریز اومدن و باید با دقت بررسی کرد که چه چیزی این وسط، لابلای آموزش ها کمه.
 
می پسندم 3
    
نمی پسندم 1
صالح برادران امینی:
00:04   |   1390/6/25  
و البته پیدا کردن موضوعاتی که لابلای آموزش های این دانشگاه هایی که نام بردم بیشتر روش تأکید می شه.
و تقصیر رو هم گردن شرایط نندازید. شرایط جزء زمینه ای است که ما براش طراحی می کنیم، اگر گروهی به دلیل واقع گرایی در بازار بهتر جلو رفتن باید یاد بگیریم چطوری این واقع گرایی رو به نحوی درست و طراحی شده، در جو هنری طراحی صنعتی وارد کنیم.
در مورد تغییر جو هم امیدوارم با بررسی همه جانبه شرایط و در جهت بهبود کیفیت آموزش ها تصمیم گیری صورت بگیره و به صورت روندی بلند مدت، آمادگی و انعطافش پیش بیاد (چیزی که در مورد ورود بچه های غیر طراحی صنعتی پیش نیومده هنوز). با تصمیمات متعصبانه تابحال خیلی فرصت ها برای رشته طراحی صنعتی از دست رفته، امیدوارم از این پس اینطور نباشه.
 
می پسندم 3
    
نمی پسندم 1
shahrzad 65:
02:04   |   1390/6/25  
ورود بچه های غیر طراحی صنعتی به عنوان آدم های شدیدا علاقه مند به حرفه طراحی، برای طراح های گذشته بد نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خوب بود خیلی خندیدیم
اولا اینکه بچه های که تب دیزاین دارن، از سال اول لیسانس تا سال آخر فوق و تا آخر عمرشون! همچنان مثل اول مشتاق و علاقه مند ادامه میدن و به جز عده معدودی که توی انتخاب رشته از همون سال اول اشتباه کردن، هرگز در افرادی که آگاهانه انتخاب کردن، دلزدگی دیده نمیشه.
دوماً پدیده ای که این وسط اتفاق میوفته رو میشه با نیازها و رفتارهای کودکی که روند رشد رو طی میکنه تعریف کرد، مثلاً در مراحل اولیه برای یاد دادن دانش به اون، از اسباب بازی های خاص و روشهای آموزشی-سرگرمی مناسب استفاده می کنن و وقتی که کودک بزرگ میشه و وارد مراحل جدیتری مثل دانشگاه و محیط اجرایی کار میشه دیگه مسلماً اون اشتیاق و بپر بپرهای کودکانه از شوق یادگیری یک مطلب به روش آموزشی-سرگرمی رو نداره. بلکه به دنبال جنبه های کاربردی تر و بسیار پیچیده تری از مباحث خواهد گشت. در رشته ما هم این پدیده طبیعی که مشاهده میکنید دلزدگی نیست که نیاز به دیدن افراد شدیداً علاقه مند !!! داشته باشه، در سال اول و دوم لیسانس همه دانشجوها اون اشتیاق شدید رو پشت سر میزارن و از سال سوم به بعد تا سال آخر فوق نیاز دارن که خیلی جدیتر به این قضیه فکر کنن، از این دوره به بعد هیجان تموم میشه و باید به دنبال مسائل اجرایی و کاربردی بود که متاسفانه در حال حاضر دوره ارشد با دوره کارشناسی نه تنها هیچ تفاوتی نداره حتی در مواردی شاهد کلاسهای ضعیفتر و بی ارتباط تری نسبت به نیاز طراحان در این برهه هستیم. ورود افراد غیر طراحی صنعتی با این روند رو به رشد، باعث میشه که جو و احساس سال اول و دوم لیسانس ایجاد بشه (گاهی در حد خاله بازی...) و اغلب جوری میشه که کلاسها هیچ مطلب جدیدی برای بچه های طراحی صنعتی نداره و یا اگر داره هیچ ارتباطی به اون نیازشون برای متخصص شدن نداره. البته ابداً روی صحبتم با اون دوستانی که کارشناسی غیر طراحی صنعتی، از اون دوره هایی که مصاحبه بود و سال های کمی بعد از اون، نبود که البته واقعاً به حق و شایسته وارد شدند.
سوماً طراحی صنعتی اونی نیست که توی کنکور از بچه ها میخوان، و توی کلاس های کنکور بهشون یاد میدن. واضحه که طراحی صنعتی که ما برای متخصص شدن نیاز داریم خیلی با اتفاقی که توی دانشگاه میوفته متفاوته. به گفته یکی از دانشجوهای پیشکسوت و خیلی محترم و بزرگوار طراحی صنعتی دانشگاهمون، کلاسهای طراحی صنعتی ما مثل کلاسهای آشپزیه که فقط توی تصور ما با چشمهای بسته بدون متریال و ابزار انجام میشه، استاد میاد میگه چشماتونو ببندین و تصور کنید که یک قابلمه داریم، حالا گوشت و پیاز رو بزارید توی قابلمه... و بعد این وسط دانشجویی چشمشوباز میکنه و نگران به استاد میگه، " استاد ما زیاد هم زدیم" و یا استاد به یکی از دانشجوها میگه "مال شما کمی شور شد..." !!!!!! به قول آقای حکیمی توی این قبری که داریم روش گریه میکنیم مرده نخوابیده، نه قبولی توی دوره ارشدی که گاهی کیفیت کمتری از لیسانس داره خوشحالی داره و نه فارغ التحصیلی از اون. درباره مورچه و کله پچشم حرف زدن و هی حرف زدن و همایش و نشست برگزار کردن هیچ فایده ای جز دور هم باشیم، خوش باشیم نداره. اینم بگم که من هم دانشجوی ارشد هستم و همچنان فکر میکنم بهترین انتخاب رو داشتم و هیچ وقت از علاقم به دیزاین کم نشده، ولی مطمئنم که دوره ارشد رو بهتره ورود طراحان به بازار کار دونست تا این دوره سوری که برای اخذ مدرک توی دانشگاه ها برگزار میشه. کلام آخر اینکه، به قول یکی از اساتید بزرگوارمون دانشجویی نوعی بیکاری موجهه.
 
می پسندم 2
    
نمی پسندم 4
صالح برادران امینی:
11:21   |   1390/6/25  
من متوجه نشدم که حرف من دقیقا کجاش برای شما خنده دار بود که شما خندیدید. من نظر خودم رو جدی و محترمانه بیان کردم و شما می تونید بدون تمسخر نقد کنید و اگر پیشنهادی دارید ارائه بدید.
حرف هایی هم که زدم مشاهداتم در یک سال گذشته بود بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران و بین دانشجویان قبولی امیرکبیر.
اگر صحبت های من رو بدون پیشداوری می خوندید و البته بدون تمسخر اولیه، متوجه می شدید که در جمله "سوما بچه های طراحی صنعتی بعد از 8 تا 10 ترم تحصیل در مقطع کارشناسی، در مقطع ارشد اشتیاقشون به اندازه ما نیست." نه صحبتی از دلزدگی از رشته شده در مورد دوستان طراحی صنعتی و نه نیاز بچه های طراحی صنعتی به علاقه شدید غیر طراحان. تنها یک مقایسه نسبی بود که از نظر خودم اشتیاق بیشتر غیر طراحان برای فعالیت در کنار کسانی که کارشناسی رو طراحی صنعتی خوندن، طبیعی هم هست.
در ضمن اگر مشکلی نیست بنویسید که مشاهدات شما در دوره ارشد مربوط به چه مدتی هست؟ باید قبولی دوره 89 یا قبل تر باشید درسته؟ من که در بین بچه های خودمون اشتیاق غیر طراح هارو بیش از طراحان دیدم و اصولا خودم هم زیاد بپر بپر نمی کنم و تفاوت اشتیاق به کار گروهی، تحقیق، ترجمه و یادگیری مطالب جدید رو می تونم با بپر بپر تشخیص بدم...
چند مورد از جنبه های کاربردی و پیچیده تری هم که می فرمایید اگر مثال بزنید ممنون می شم چون در بین دوستان خودم حداقل حس نکردم از مسئله ای عقبم، و بسیاری از فارغ التحصیلان طراحی صنعتی رو دیدم که به اندازه قبولی های غیر طراحی صنعتی اطلاعات ندارند و حتی برخی واژه ها براشون نا آشناست و این ضعف عموما از ضعفشون در استفاده از منابع انگلیسی ناشی می شه.
در دوره ارشد هم تا اونجایی که من اطلاع دارم، هدف برگزاری کلاس های بسیار پیشرفته نیست، بلکه هدف اصلی ارائه دروس روش تحقیق، نقد و چند رویکرده که در پروژه ها و به صورت جمع بندی شده در یک پایان نامه توسط خود دانشجو باید انجام و ارائه بشه و تخصص داشتن مربوط به هر فرده که در 2 یا 3 پروژه و در پایان نامه چه روندی رو با چه استانداردی طی کنه. در کلاس ها هم که مطلب جدید ارائه می شه من تابحال ندیدم دانشجویان با مدرک کارشناسی غیر طراحی صنعتی عقب تر باشن و 2-3 نفری که بین 10 - 12 نفر از کارشناسی های طراحی صنعتی پذیرش شدند مایه تغییر جو یا عقب افتادن کلاس بشن. در بسیاری موارد هم دیدم که دانشجویان مهندسی بسیار منضبط تر و مسئولانه تر از بچه های طراحی صنعتی برخورد می کنند و در مورد منشاء خاله بازی شدن کلاس ها باید بیشتر بررسی کنید.
در آخر استعاره اون فرد پیشکسوت رو قبول دارم و به همین علت هم هست که می گم ورود بچه های علاقه مند به حرفه طراحی با پیش زمینه های متفاوت، برای طراح های گذشته بد نیست. (در صحبت هام هم به چند مورد اشکال آموزش طراحی اشاره کردم اگر توجه کنید.)
و اضافه کنم که صحبت هاتون در مورد عدم کاهش اشتیاقتون و در ادامه صوری دانستن تحصیل در ارشد و بیکاری موجه دانستن دانشجویی، کمی من رو در مورد اصل بحث نگران می کنه. برای من هیچ یک از اینها صحت نداره، چون اولا تا زمان قبولی 3 سال کار کردم و در زمان قبولی کارم رو که حقوق خوبی هم داشت رها کردم تا تمام وقت تحصیل کنم و دوما دوره ارشد رو یک دوره کاملا مفید برای افرادی می دونم که خودشون بخوان در پروژه ها و مخصوصا پایان نامه کار آکادمیک، صحیح و بر مبنای دانش انجام بدهند.
امیدوارم شما هم در این راه موفق باشید.
 
می پسندم 3
    
نمی پسندم 1