تاریخ: 1393/02/17
تعداد بازديد : 6613

طراحی حسیعنوان کتاب: طراحی حسی
نویسنده: دانلد آ.نورمن
ترجمه: معصومه حق پرست، جهانبخش سادگی راد
مشخصات ظاهری: 304 صفحه، مصور
ناشر: حرفه هنرمند
چاپ اول: پاییز 1390
قسمت پشت جلد (چاپ دوم): 14 هزار تومان
عنوان انگلیسی: Emotional Design 

آیا تابه حال به دلایل لذت بردن خود از محصولات اندیشیده اید؟ آیا هرگز فکر کرده اید که چرا یک اتومبیل شسته و پولیش شده به نظر بهتر و سریع تر از زمان کثیف بودن خود حرکت می کند؟ به چه دلیل کامپیوترهای اپل بعد از عرضه Imac با فروش بیشتر و قابل توجهی روبرو شدند؟ تحقیقات در دهه اخیر ثابت کرده اند که انسان ها علاوه بر استفاده یک محصول (صنعتی یا فرهنگی) با آن ارتباط احساسی نیز برقرار می کنند. دانلد نورمن نویسنده کتاب طراحی حسی، دلیل عشق (یا نفرت) ما به اشیاء روزمره، به بررسی علت و چگونگی این ارتباط احساسی انسان با اشیاء پیرامون خود پرداخته است.
وی معتقد است که واکنش افراد در برابر اشیاء در سه سطح غریزی، رفتاری و تفکری یا اندیشمند صورت می گیرد، یا به عبارت دیگر واکنش آنها در برابر اشیاء در این سه سوال خلاصه می شود: آیا دوستش دارم؟ (برخاسته از غریزه) آیا کار می کند؟ (برخاسته از منطق) آیا دوباره از آن استفاده خواهم کرد؟ (برخاسته از تجربیات و فرهنگ)

سطح غریزی با ظاهر، حس اولیه، صدا، بو و … محصول مرتبط است. سطح رفتاری به نحوه استفاده از آن ارتباط دارد و سطح تفکری تماماً در ارتباط با معنای محصول و پیام آن به مخاطب می باشد. نویسنده در بخش دوم کتاب کاربرد این سه اصل را در طراحی محصولات مورد بررسی قرار می دهد.

این کتاب از جدیدترین کتب در ارتباط با نقش عواطف و احساسات در طراحی محصولات بوده که مرجع مناسبی جهت مطالعه در این خصوص می باشد و اکنون نیز در بسیاری از دانشگاه های جهان به عنوان کتاب درسی تدریس می شود.

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=1167&rnd=5802

نظر بازديدکنندگان (0)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما