ارسال کننده: کیارش رهایی
تاریخ: 1403/05/14
تعداد بازديد : 1200

کتاب روش تحقیق برای طراحانعنوان کتاب: روش تحقیق برای طراحان
نویسنده: جوکوموراتوفسکی
مترجم: کیارش رهایی
چاپ نخست: 1403
ناشر: کتاب وارش
تعداد کل صفحات : 480
عنوان انگلیسی:
Research for Designers,
A Guide to Methods and Practice

معرفی کتاب

روش تحقیق، و به تبع آن روش شناسی هردو دانش شناخته شده ای در حوزه علوم و هنر و ادبیات هستند. اما وقتی صحبت از طراحی به عنوان یک کنش می شود، روش تحقیق معمولاً به ابزاری تعبیر می شود که قرار است، کمیتها یا کیفیتهای دسته بندی شده ای را برای توجیه طرح ارائه دهد و اغلب این موضوع مغفول باقی می ماند که بستر و شاکله طراحی از چه روشی برای تحقیق استفاده کرده است و چرا. این نقصان از آنجایی سرچشمه می گیرد که ما طراحی را یک امر شهودی صرف و یک روش غریزی برای حل مسئله فرض میکنیم. جوکو موراتوفسکی با کتاب روش تحقیق برای طراحان به این موضوع میپردازد که روش تحقیق در طراحی بخشی از ذات خود طراحی است و صرف بررسی کمیتها یا پیوستگی متغیرها نه می تواند موضوع طراحی باشد نه موضوع تحقیق در طراحی. این کتاب انقلابی و سنت شکن در حوزه طراحی مورد تحسین بسیاری از محققین و طراحان برجسته جهان قرار گرفته است، تا جایی که دونالد نورمن و کن فریدمن از دانشمندان محقق در مطالعات طراحی برای ویرایش دوم این کتاب پیگفتار و دیباچه نوشته اند.

در بخشی از معرفی این کتاب میخوانیم:

"با وجود پیشرفت های اخیر، هنوز بین آنچه به طراحان آموزش داده می شود و آنچه صنعت خواهان آن است فاصله وجود دارد. این قطع ارتباط در رشته های دیگری مانند مهندسی نیز وجود و این موضوع از آنجا ناشی می شود که دانشگاهیان بر درک عمیق و اصول دانشگاهی تمرکز می کنند، اما روش های عملی برای حل مسائل امروز، ارائه نمی دهند.

یکی از مواردی که اغلب توجه ما را به عنوان داوران مسابقات بین المللی جلب می کند، عدم وجود مدرک قابل اعتماد برای تأیید اثربخشی کار طراحان است. اغلب، طراحان ادعاهای خود را با توضیحات زیبا و احساسی ارائه می کنند، اما بدون هیچ مدرک محکمی که آنها را تأیید کند. اغلب شواهدی ارائه نمی شود و گاهی تنها توجیهی که ارائه می شود، استدلال منطقی برای کافی بودن روش آنها بود. درحالی که استدلال منطقی می تواند توسعه یک ایده را هدایت کند، آزمایش اعتبار آن در کاربرد عملی ضروری است که به این دلیل است که اغلب شکاف قابل توجهی بین استدلال منطقی و واقعیت وجود دارد و پرسش مهمی را مطرح می کند: این افراد چه کسانی هستند؟ چه کسی و چگونه از آنها در مورد محصول پرسید؟ وضعیت جمعیت شناسی آنها چگونه است؟ چقدر به مخاطب موردنظر شباهت دارند؟ آیا نظرات متفاوتی وجود داشته و اگر چنین بود، چه بودند؟ به ندرت پیش می آید که یک محصول دارای نرخ تأیید 100% باشد، بنابراین مهم است که دلایل چنین میزان تأیید بالایی را درک کنید. پرسیدن این نوع سؤالات و گردآوری شواهد خاص در تأیید یک ایده و اطمینان از موفقیت آن در دنیای واقعی بسیار مهم است.

کاملاً مشهود است که بخش بزرگی از طراحان اهمیت ارزیابی مستقل، گروه های کنترل و دلایلی که چرا حرفه پزشکی بر مطالعات کور و دوسو کور (آزمایشاتی که شرکت کنندگان یا در مواردی اجراکنندگان از دسترسی به اطلاعاتی که باعث سوگیری آنها می شود منع شده اند) تکیه می کند را درک نمی کنند. در واقع بسیاری از طراحان حتی با اصطلاحات استفاده شده در این روش ها آشنا نیستند. درحالی که اهمیت آماری یک عامل اساسی است، نباید آن را بااهمیت روزمره اش اشتباه گرفت. بسیار مهم است که نتایج از نظر آماری معنی دار باشند، اما مهم تر از آن این است که نتایج نشان دهنده بهبود قابل توجهی در حوزه مورد ارزیابی باشد.

بسیاری از طراحان درکی از آمار ندارند. حتی دانشمندان اغلب نمی توانند بین اهمیت آماری و اهمیت دنیای واقعی تفاوت قائل شوند. ما معتقدیم که طراحی خوب را نمی توان بدون اندازه گیری های مستقل و بی طرفانه، چه کمی یا کیفی، به طور مؤثر ارزیابی کرد. هدف ما از این کتاب بهبود وضعیت فعلی ارزیابی طراحی است. بااین حال، باید به این نکته توجه کنیم که همیشه چیزی بیشتر از آنچه در ابتدا به چشم می خورد برای طراحی وجود دارد.

اکنون طراحان می توانند از زوایای مختلف با مسائل برخورد کنند، از منابع مختلف اطلاعاتی استفاده کنند و با کارشناسان هر موضوع همکاری کنند تا به درک جامعی از موضوع موردنظر دست یابند که این خود نشان دهنده تغییر قابل توجهی از رویکرد سنتی به طراحی است. درحالی که زمینه طراحی پیشرفت قابل توجهی داشته است، هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد و این کتاب به عنوان گامی در این جهت درست عمل می کند.

ویرایش دوم کتاب دیدگاه جدیدی را در مورد آینده این رشته معرفی می کند. علاوه بر این، برخی از حوزه ها توسعه یافته و اندکی بازنگری شده است و یک سری مصاحبه تخصصی نیز در آن گنجانده شده است. مصاحبه ها بر اهمیت استفاده از تحقیقات طراحی با پتانسیل کامل آن تأکید می کنند. اصول و روش های اساسی تحقیق که در چاپ اول برجسته شدند، عمدتاً بدون تغییر باقی می مانند. این اصول و روش ها اساساً مبتنی بودند بر استانداردهای تحقیقاتی علوم اجتماعی که به عنوان "استاندارد طلایی" شناخته می شوند، و بنابراین نیاز به حداقل بازنگری داشتند. بااین حال، برخی از زمینه های دربرگرفته شده نیاز به بروز رسانی داشتند تا اطمینان حاصل شود که گفتمان کلی همچنان جاری می ماند.

بسیاری از دانشگاه ها و سازمان های حرفه ای این کتاب را به کار گرفتند و سودمندی و کاربردی بودن آن را آزمایش کرده اند. ثابت شده است که این کتاب یک ابزار ارزشمند برای دانشجویان و مدرسان است و منبع مفیدی در طول پروژه های صنعتی در سطح بالا بوده است. این کتاب به عنوان یک کتاب درسی اصلی، محتوای تکمیلی، یا صرفاً برای مطالعه توصیه شده، در دانشگاه ها و مدارس طراحی در سراسر جهان استفاده شده است. علاوه بر این، شرکت های پیشرو مانند اپل، آمازون، آی بی ام، نایکی، فیس بوک، پراکتر اند گمبل، جانسون اند جانسون، فیات کرایسلر اتومبیلز، فورد و جنرال موتورز این کتاب را به کتابخانه های شرکتی خود اضافه کرده اند و کاخ سفید و ارتش آمریکا هر دو از این کتاب استفاده کرده اند. علاوه بر این، به دلیل تقاضای زیاد، به چینی ترجمه شده است. جالب است بدانید که دانشجویان رشته های مختلف غیر طراحی این کتاب را هنگام نوشتن پایان نامه های تحقیقاتی خود مفید دانسته اند. این اتفاق تا حدودی به دلیل سبک نوشتاری آسان برای درک، زمینه هیجان انگیز طراحی به عنوان یک کاتالیزور برای نوآوری، و کاربرد گسترده برخی از روش های تحقیق ارائه شده در کتاب است.

این کتاب در ابتدا برای کمک به طراحان در توسعه توانایی های تفکر انتقادی با آموزش اصول تحقیقات بنیادی به آنها طراحی شد. بااین حال، اکنون به منبعی بسیار مهم تر تبدیل شده است. در دنیای امروز، نیاز بیشتری به متخصصانی وجود دارد که بتوانند مسائل پیچیده را درک کنند، شیوه های مشترک و تکرارشونده را تسهیل کنند و با طیف متنوعی از ذی نفعان گفتگو کنند. دانش این کتاب در حال حاضر برای هر کسی که مشتاق تبدیل شدن به یک رهبر انسان محور است حیاتی تلقی می شود. "

کتاب روش تحقیق برای طراحان

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=2819&rnd=3360

نظر بازديدکنندگان (8)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما