ارسال کننده: اردشیر حکیمی
دسته بندی: مطالب متفرقه
تاریخ: 1387/03/01
تعداد بازديد : 3350

لزوم بازنگری در سرفصل ها و عناوین دروس رشته طراحی صنعتی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و به روز رسانی آنها، امری است که اجتناب ناپذیر می نماید. علاوه بر این مسئله، توجه به شیوه سنجش اطلاعات تئوری و مهارت های عملی متقاضیان تحصیل و یا ادامه تحصیل در این رشته و نحوه برگزاری آزمون های تئوری و عملی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هرچند نحوه طراحی سوالات و برگزاری آزمون تئوری این رشته، جای تأمل داشت، لیکن در آزمون اخیر مقطع کارشناسی ارشد، مشاهده سوالات غیر صحیحی که تعداد آنها برای نخستین بار به عددی دو رقمی رسید، صحه ای بود بر این مدعا که شاید پس از سال ها، زمان آن فرا رسیده باشد که دلایل ناکامی این رشته در بازار کار، علاوه بر شرایط برون رشته ای، در عوامل درون رشته ای نیز جستجو شود.

  • اگرچه هنوز تا برگزاری آزمون عملی امسال، اندک زمانی باقی است، لیکن شاید پر بی راه نباشد که مختصرا از خود سوال کنیم که آیا وظیفه طراح، طراحی خلاقه- کاربردی است و یا تصویر سازی و بزک صنعتی؟
  • اصولا چه فردی، چه افرادی و یا چه هیئتی صلاحیت بررسی موارد فوق الذکر را دارا می باشند، به گونه ای که وضعیت، از آنچه که هست بدتر نشود؛ و نقش دانشجو در این میان چیست؟
  • چه تغییرات جزئی و یا عمده ای می تواند در بهبود شیوه برگزاری آزمون این رشته خاص، موثر واقع شود؟
  • چرا رشته طراحی صنعتی، قطب علمی و گرایش تحصیلی - تخصصی ندارد؟
  • چرا در مقطع کارشناسی رشته طراحی صنعتی، حداقل در برخی از دانشگاه ها، پذیرش دانشجو به صورت نوبت دوم وجود ندارد؟
  • برگزاری آزمون عملی برای مقطع کارشناسی، تا چه حد در سنجش استعداد و توانایی متقاضیان، موثر بوده است؟
  • چرا رشته طراحی صنعتی، در مقاطع تحصیلی دیپلم، فوق دیپلم و دکتری، دایر نمی باشد؟

در صورت تمایل، در بخش نظرات بازدیدکنندگان، نظر شخصی خود را درباره سولات مذکور بیان نمایید؛ پیش از آنکه در سوگ این رشته، رشته ای که شاید یکی از راهکارهای عملی توسعه اقتصادی جامعه را در درون خود داشته باشد، گفته شود: یک لیوان قهوه، تلخ لطفا!

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=293&rnd=4771

نظر بازديدکنندگان (4)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما