ارسال کننده: میثم نویریان
تاریخ: 1387/09/05
تعداد بازديد : 18622

مبلمان شهری از جمله مولفه های مطرح در طراحی شهری و به عنوان جزئی از کل شهر، تعریف کننده هویت و ساختار شهری است. در دنیای کنونی اهمیت طراحی تجهیزات و مبلمان شهری به حدی است که حتی از معماران شاخص فعال در زمینه طراحی صنعتی جهت طراحی و اجرای مبلمان و تجهیزات شهری دعوت می شود.

طراحی شهری، چیزی فراتر از ساختن چند جعبه گل در میادین آن و تعیین ایستگاه های اتوبوس و تاکسی است. بدیهی است آنچه به شهر هویت می بخشد، و یا به قول «سن سووینی» آنچه برای ساکنان شهر آسایش و برای گردش گران خارجی آن جذبه دارد، نه فقط انبوه ساختمان ها و ترافیک خیابان های آن، بلکه منظر شهر، پارک ها و مبلمان آن است و توسط آنهاست که ونیز را از لس آنجلس، مادرید و... متمایز می شود و تفاوت خاطرات و فضای مختص آن شهر را در نظر مجسم می سازد.

به خاطر اهمیت همین موضوع است که در جراید خارجی می خوانیم: گریمشاو (معمار انگلیسی مدیر شرکت های مشاوره در برلین و لندن و طراح پروژه هایی همچون مرکز فضایی ملی، ترمینال بین المللی واترلو) عهده دار طراحی مبلمان شهری خیابان نیویورک خواهد بود. دپارتمان صنعتی نیکلاس گریمشاو در سال 2001 جایزه بخش HARDWARE/TOOLS از مسابقه طراحی Good Design را نصیب خود کرد. در فهرست اسامی برندگان نام معماران صاحب نامی همچون مایکل گریوز نیز به چشم می خورد.

مرکز فضایی ملی
مرکز فضایی ملی National space center
توسط شرکت طراحی نیکلاس گریمشاو

مبلمان شهری گریمشاو:
دپارتمان ترابری و حمل و نقل شهر نیویورک با شرکت «طراحی صنعتی گریمشاو»، شعبه شرکت نیکلاس گریمشاو و شرکا در لندن و کمپانی اسپانیایی Cemusa، به منظور اجرای هزاران ایستگاه اتوبوس، دکه های روزنامه فروشی و سرویس های عمومی قرارداد همکاری می بندد. ارزش قرداد مذکور حدود 1 ملیارد دلار برآورد شده است که در قبال خدمات ذیل ارائه خواهد گردید: 3300 ایستگاه اتوبوس، 330 دکه روزنامه فروشی و 20 سرویس بهداشتی اتوماتیک. کلیه تجهیزات از جنس فولاد ضد زنگ، آلومینیوم آنودیزه شده و شیشه سخت هستند.

مبلمان شهری نیویورک مبلمان شهری نیویورک

Duncan Jackson رئیس طراحی صنعتی شرکت گریمشاو اظهار می دارد: ما توانایی طراحی و کار با انواع مصالح با کیفیت کنترل عالی را داریم. ساختارهای جدید توانایی ایجاد توازن در در صلبیت و سنگینی و در عین حال سبکی را در فضاها و تجهیزاتی همچون ایستگاه اتوبوس را داراست. سایبان مزبور به صورت طره ای طراحی شده که تنها با دو پایه به زمین و صفحه مهاری زیرساختی پیاده رو متصل است. این شرکت به کارگیری مصالح روکار پلاستیکی و رنگی را به دلیل دوام و عمر کوتاه آنها از طرح خود حذف کرد. هدف آنها بی تأثیر بودن تجهیزات ساخته شده در سایت و محیط بوده که در بافت مغشوش منظر خیابان های نیویروک گام مثبتی است. دپارتمان ترابری امیدوار است با اجرای این طرح چهره جدیدی به بافت و هویت شهر القا شود.

منبع: http://report.aruna.ir/archives/2006/Jun/16/737.php

تهیه شده در: https://www.newdesign.ir/content/?id=401&rnd=3232

نظر بازديدکنندگان (2)


مطالب مرتبط:
راه های ارتباطی:
اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما