ورک بوند را گروهی از هنرمندان، معماران، تجار و شخصیت های مشهور در سال 1907 در مونیخ تأسیس کردند. اساس نامه و هدف آنها بر اصل بهبود اوضاع کار حرفه ای با ایجاد همکاری میان هنر، صنعت ماشینی و صنایع دستی از راه آموزش، تبلیغات و داشتن نگرش های واحد، نسبت به مسائل فوق، استوار بود.
ورک بوند آشکارا تولید صنعتی مدرن را ارج می نهاد و گرایشی به بازگشت به گذشته نداشت و تنها خواستار اصلاح اوضاع صنعت بود. به بیان دیگر الگوی ورک بوند آلمان در حقیقت نهضت Arts and crafts در انگلستان بود. البته با این تفاوت عمده که ورک بوند مخالف با تولید ماشینی نبود، بلکه در عرصه تولید ماشینی به دنبال اصلاحات و رفرم بود.
این جنبش اعتقاد داشتند که معیارهای هنری تا وقتی اعتبار دارند که با آرمان های فرهنگی و اجتماعی زمانه هماهنگ باشند و کار و زندگی را با هم تلفیق کنند. هدف ورک بوند تولید انبوه ماشینی با استفاده از بنیه هنری بود که دارای کیفیتی بالا و در عین برای کارگران هم قابل انجام باشد.
از جمله اعضای موسس ورک بوند: هرمان موته سیوس (Hermann Muthesius) و پیتر برنز (Peter Behrens)، هنری وان دولده (Henry van de velde) و تئودور فیشر (Theodor Fischer) بودند.
هرمان موته سیوس - پیتر برنز - هنری وان ده ولده
ورک بوند با برپایی نمایشگاهی مشهور به نام Cologne exhibition در سال 1914 در کلن، به شهرت رسید. در این نمایشگاه که در ساختمان تئاتری با معماری هنری وان دولده تدارک دیده شده بود، مبلمان و لوازم خانگی استاندارد شده را ارائه کردند. این ساختمان در جنگ جهانی اول تخریب شد.
نمایشگاه 1914
در همان سال بحث جنجالی ورک بوند درباره استاندارد کردن به اوج خود رسید. موته سیوس معتقد بود از طریق استاندارد کردن، اشخاص می توانند الگوهای صنعتی قابل استفاده ای مانند تولیدات انبوه ارزان قیمت تولید کنند که در عین حال دارای عمری طولانی نیز باشند.
آباژور و پنکه - طراحی پیتر برنس
از سوی دیگر "وان دولده" از استقلال و منفرد بودن آثار طراحی هنرمندان دفاع می کرد. در نهایت پس از درمیان گرفتن بحثی داغ، گروه وان دولده که هنوز خود را هنرمند می دانستند و تأکید موته سیوس را بر رعایت استانداردها و همچنین تجارت، تهدیدی برای استقلال شخصیتشان تعبیر می نمودند، اکثریت اراء را به دست آوردند.
به هر حال جنگ جهانی اول سبب توقف این بحث گردید. پس از جنگو تحت تأثیر مشکلات روزافزون اجتماعی، توجه هنرمندان عمدتا به منازل مسکونی و اثاثیه ارزان قیمت برای قشر کارگر معطوف شد. نقطه اوج این تلاش در نمایشگاه "ورک بوند" در سال 1927 در اشتوتگارد بود. این نمایشگاه، گردهمایی بین المللی نمایندگان جنبش باوهاوس جدید و جنبش مدرن را سبب شد.
پس از جنگ جهانی دوم، ورک بوند مجددا تأسیس شد و تا به حال نیز موجودیت خود را حفظ نموده است. اما هرگز نتوانسته به اهمیتی که در گذشته به آن می بالید، برسد. ورک بوند بر طراحی مدرن تأثیر قدرتمندی نهاد و موسساتی همچون Design and Industries Association در انگلیس (تحت تأثیر نمایشگاه 1914)، Österreichischer Werkbund در اتریش و همچنین مدرسه باوهاوس همگی تحت تأثیر تفکرات ورک بوند پدیدار شدند.
منابع:
http://armitadesign.blogfa.com/post-8.aspx
http://en.wikipedia.org/wiki/Deutscher_Werkbund
http://www.answers.com/topic/deutscher-werkbund
راه های ارتباطی: اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما |