تصویر فوق، حالت اعمال depth of field یا به عبارتی محو شدن اجسام دوردست را در Vray نشان می دهد.
در این مطلب آموزش مختصری برای استفاده از این قابلیت در نرم افزار Rhino ارائه شده است.
1- ساختن 3 کره بر روی یک پلان (البته در این تصویر، بک گراند و نور اضافه شده است تا دید بهتری حاصل شود)
2- انتخاب متریال با رنگ های مختلف (در این تصویر رفلکت نیز اضافه شده است. شما نیز می توانید اضافه کنید تا نتیجه را بهتر ببینید)
3- برای اینکه تنظیمات دقیق باشد، باید موقعیت دوربین را داشت. روی پنجره prespective کلیک کنید تا فعال شود. سپس کلید F6 را بزنید تا در زاویه دیدهای دیگر، دوربین دید، پرسپکتیو دیده شود. نقطه مرکزی دوربین را گرفته و روی کره وسطی قرار بدهید و دوربین را تنظیم کنید. روی کلید خط مستقیم Line کلیک کنید. در ضمن اطمینان حاصل کنید که snap point روشن باشد.
در زاویه دید top، خط را از روی نقطه اول دوربین شروع کنید تا به نقطه وسط برسید. شماره ی زیر صفحه را به خاطر بسپارید. طول دید و عمق دوربین بسیار مهم است.
4- تنظیمات عمق دید:
- قسمت option را باز کنید.
- زیر شاخه camera را پیدا کرده و باز کنید (روی آن کلیک کنید)
- قسمتی با عنوان depth of field را پیدا کنید. (اگر تیک ندارد و فعال نیست، فعالش کنید)
aperture در حالت عادی 0.1 است. این قسمت، بزرگی و مقدار حالت محو شدگی را نشان می دهد. override focal dist نیز بر روی 200 تنظیم شده است. آن را تیک زده و شماره ای را که در مرحله قبل به خاطر سپردید وارد کنید.
1-.عدد مورد نظر در این مثال 92 بود. پس از وارد کردن عدد 92، رندر گرفته شده است (مقدار شفافیت بر رو روی 1 تنظیم شده است)
مشاهده می شود که کره قرمز وسطی شفاف، و کره سفید و نارنجی مات هستند. چرا که نقطه مرکزی دوربین بر روی کره قرمز قرار داده شده بود.
2- برای شفاف کردن کره اول (سفید) باید عددی کمتر از 92 داد و عمق میدان دید را کم کرد. پس عدد را بر روی 64گذاشته و مجدد رندر می گیریم:
3- برای شفاف کردن کره نارنجی، عکس عمل بالا را باید انجام داد. یعنی باید عمق دید را بیشتر از 92 گذاشت.
راه های ارتباطی: اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما |