از زمانی که "نیکولاس اتو" نخستین موتور چهار زمانه را ساخت تا امروز 132 سال بیشتر نمی گذرد اما در این مدت، صنعت خودروسازی در جهان پیشرفت های بسیاری کرده و هر روز بر دامنه نوآوری های آن در همه عرصه ها افزوده شده است. صنعت خودروسازی سال به سال چهره های برجسته ای را به جهان عرضه می کند که به نوعی مسیر حرکت تاریخ را در این صنعت تعیین می کنند.
"نیکولاس اتو" (1832 تا 1891) مخترعی است که نه فقط مطالعات ارزشمندی درمورد موتور گاز انجام داد بلکه در سال 1876 موفق شد موتور درون سوز چهار زمانه را برای نخستین بار بسازد. او به این ترتیب، هسته اصلی حرکت وسایل نقلیه بعدی نظیر خودروها، قطارها، کشتی ها و هواپیماها را ایجاد کرد.
"گاتلیب دایملر" (1834 - 1900) کسی است که مهم ترین توفیق او، ساخت یک سری موتورهای سبک بود که اندکی بعد، آنها را در اولین سری موتورسیکلت ها به کار گرفتند. او در سال 1886 یک خودرو با یک سیلندر و قدرت نیم اسب بخار ساخت. این خودرو می توانست حداکثرتا 30 کیلومتر در ساعت حرکت کند.
"کارل بنز" (1844 - 1929) یک مهندس آلمانی بود که از مخترعان خودرو به شمار می رود. او در43 سالگی ساخت موتورهای صنعتی را آغاز کرد و اندکی بعد، اولین خودروی سه چرخ را که حاوی یک موتور تک سیلندر با حدود یک اسب بخار قدرت بود، ساخت. نام او اکنون زینت بخش تولیدات یکی ازبهترین کارخانجات خودروسازی جهان است
"رودلف دیزل" (1825 - 1913) مخترعی است که موتورهای احتراقی با بازده بالا را توسعه داد. در آغاز موتوری که او ساخته بود، "موتور نفت" خوانده می شد اما اندکی بعد، نام فامیلی او یعنی "موتور دیزل" را گرفت. او در عین حال یک فیلسوف نیز بود
"هنری فورد" (1863 - 1947) بنیانگذار یک کمپانی خودروسازی است که نام او را به عنوان پدیدآورنده تولید انبوه خودروها با خود یدک می کشد. با تولد فورد T که در شیوه زندگی انسان ها و کار شهروندان و شهرها، یک انقلاب پدید آورد، محصولات کارخانه فورد همواره از محبوبیت برخوردار بوده است.
"روبرت بوش" (1861 - 1942) در 25 سالگی یک تعمیرگاه مکانیکی و الکتروتکنیکی بنیان گذاشت که در میان فعالیت های اصلی اش، توسعه مخازنی با قابلیت احتراق از طریق برق موتور قرار داشت. او علاوه بر این اختراعات، به دلیل توجه به کارکنانش از طریق پرداخت حقوق های خوب و کاهش مدت کار آنها به 8 ساعت در روز فرد مورد احترامی است.
"والتر پی. کرایسلر" (1875 - 1940) ابتدا کارش را در صنعت قطار آغاز کرد اما بعد به خودروسازی روی آورد و به جنرال موتورز رفت تا جایی که به ریاست آن رسید. او در 1920 با شرکت ویلیز - اورلند شریک شد و پنج سال بعد، کمپانی خودش را به نام "کرایسلر" بنیان گذاشت و تا زمان مرگ در 1940 ریاست آن را در دست داشت.
"جیووانی و جیانی آنیلی" (1866 - 1945 و 1921 - 2003) پدر بزرگ و نوه هستند. اولی، شرکت خودروسازی فیات را در ایتالیا پایه گذاری کرد و دومی این شرکت را به یکی از مهم ترین سازندگان خودرو در جهان مبدل ساخت. مدل های فیات همچون 600، 500 و 1100 در بحران اقتصادی دهه های 70 و 90 میلادی از شهرتی بسیار برخوردارند.
"لوییس رنو" (1877 - 1944) وقتی که هنوز نوجوان بود، موفق به ساخت اولین خودرویش شد که از طریق مجموعه ای از اقدامات فنی همچون مکانیسم انتقالی به آن دست یافته بود. او چند ماه بعد، مسئولیت ساخت اولین نمونه های این خودرو را بر عهده گرفت و با این کار، کمپانی رنو تولد یافت.
"آندره سیتروئن" (1878 - 1935) علاوه بر آنکه یک مهندس نخبه بود، پایه گذار یک مارک خودروسازی نیز هست. تلاش او در جهت ایجاد یک کمپانی نمونه بود که ویژگی آن، ایجاد شبکه ای رسمی برای خدمات به مشتریان باشد. این ایده او با انتشار گسترده یک آگهی در همه مطبوعات فرانسه در اولین روز بهار جامه عمل پوشید و به این ترتیب، کمپانی خودروسازی سیتروئن فروش خود را اعلام کرد.
"فردیناند و فردی پورشه" (1875 - 1952 و 1909 - 1998) پدر و پسر هستند. هر دو، مهندسان ممتازی بودند. اولی، بخاطر ساخت "فولکس واگن قورباغه ای" در خاطره ها ماندگار شد و دومی، به دلیل ایجاد یک مارک در خودروسازی که نام پدرش را بر پیشانی خود دارد و یکی از پر فروش ترین خودروهای جهان است.
"انزو فراری" (1898 - 1988) یکی از چهره های اسطوره ای صنعت خودروسازی است. او در ده سالگی در یک مسابقه اتومبیلرانی در بولونیای ایتالیا شرکت کرد و با پیروزی در آن، برای همیشه نام خود را ماندگار ساخت. او پس از آن تصمیم گرفت به یک راننده تبدیل شود و در طول 11 سال در رقابت های اتومبیل رانی شرکت می کرد. با تولد اولین فرزندش، عرصه رقابت ها را ترک کرد و در سال 1947 نخستین خودرویی که نام او را بر خود داشت، وارد بازار شد.
"ادوارد میشلن" (1859 - 1940) مخترع فرانسوی لاستیک های بادی است که شرکتی را بنیان گذاشت که از همان زمان تاکنون، نخستین کارخانجات جهان را در این عرصه در اختیار دارد.
"نوچیو برتونه" (1914 - 1997) فرزند "جیووانی برتونه" قطعه ساز بود که یک شرکت خانوادگی را که پدرش در سال 1912 ایجاد کرده بود، گسترش داد. موفقیت بزرگ این شرکت زمانی به دست آمد که "آلفا رومئو" طراحی مدل جدید خودروی آن را بر عهده گرفت. از جمله مدل های معروف این شرکت، "لامبورگینی میورا"، "لانچیا استراتوس"، "فیات ریتمو"، "سیتروئن ویزا" و "زانتیا" است.
منبع: http://www.jamejamonline.ir/otherpics.aspx?newsnum=100943054633
+ ویرایش
راه های ارتباطی: اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما |