چهارمین دوره مسابقه تفکر خلاق با موضوع پرواز روز چهارشنبه 23 خرداد 86 در دانشگاه هنر تهران برگزار شد.
طبق روال مسابقات تفکر خلاق مضوع مسابقه در صبح روز مسابقه اعلام شد و شرکت کنندگان در طی چند ساعت ایده های خود را در مورد سوال مطرح شده به مرحله اجرا رساندند.
امسال با توجه به میزبانی شرکت های هواپیمایی برای تأمین جوایز اصلی مسابقه، هیأت داورن تصمیم گرفته بود موضوع مسابقه را در ارتباط با پرواز طراحی کند. مسابقه در دو بخش برگزار شد که شرکت کنندگان در طی چند ساعت می توانستند در هر دو بخش شرکت کنند.
در این مسابقه حدود 600 نفر از دانشگاه های مختلف شرکت کردند.
آنچه گذشت:
پس از حدود 5 ساعت تلاش دانشجویان در هوای بسیار گرم و آفتابی، به نظر می رسید که هیچ تیمی طرح چشمگیری طراحی نکرده است که متاسفانه پس از نمایش محصولات در برابر هیأت داوران این موضوع برای همگان روشن تر شد. بر خلاف ایده های خلاقه و طرح های نوینی که در دوره های قبلی مسابقات تفکر خلاق مشاهده می شد، امسال امید طراحان صنعتی ناکام ماند.
به نظر می رسد که برخی از موارد زیر می توانند عوامل شکست این دوره از مسابقات در خلق ایده های جدید باشد:
نتایج نهایی:
هیأت داوران در بخش طراحی محصول هیچ تیمی را حائز رتبه های 1 تا 3 ندانست و به این ترتیب جوایز سفرهای خارجی اروپا و آسیای دور و نزدیک که عامل اصلی رقابت و جذب شرکت کنندگان به شرکت در این مسابقه بود به هیچ تیمی تعلق نگرفت. در این بخش فقط جایزه موبایل ال-جی Chocolate به نفر چهارم تعلق گرفت و پس از آن به 14 نفر بدون رتبه بندی، جوایزی از طرف شرکت استدلر اهدا شد.
برخی از برندگان نیز مطالبی در انتقاد به نوع مسابقه و نتایج بیان کردند و حتی یکی از برندگان به نشانه اعتراض از دریافت جایزه خودداری کرد.
در بخش ارائه Sketch و ارائه Concept برای وسایل پرواز آینده به 10 نفر جوایزی اهدا شد که سه نفر اول بلیط سفر به امارات متحده عربی از شرکت هواپیمایی العربیه دریافت کردند.
از طرف هیأت داوران نیز بیانیه ای ارائه شد که نشانه نارضایتی و دلسردی داوران از نتایج مسابقه بود و اعلام کردند که برای حفظ مصلحت تمام جامعه طراحی صنعتی، برای جلوگیری از بازتاب منفی در جامعه، از معرفی محصولات دور از خلاقیت به عنوان نمادهای برتر طراحی صنعتی خودداری کرده اند.
به این ترتیب مسابقه تفکر خلاق که هر سال پیام آور نشاط برای جامعه طراحی صنعتی ایران بود و عاملی برای معرفی رشته طراحی صنعتی به جامعه به شمار می رفت امسال موفق نشد این دستاوردها را به همراه داشته باشد و حتی به نوعی باعث سرافکندگی طراحی صنعتی در برابر شرکت های صنعتی و اسپانسرهایی شد که چشم به نتایج جذاب این رقابت دوخته بودند.
امید است که در دوره های آینده با جلوگیری از تکرار ضعف های موجود چه در مرحله طرح صورت مساله و چه در مرحله اجرا، مجددا شاهد نتایج مثبت و دستاوردهای تکرارناپذیر این مسابقات باشیم.
اخبار و تصاویری از این مسابقه را می توانید در سایت http://parvaz.dxg.ir مشاهده نمایید.
راه های ارتباطی: اینستاگرام | کانال تلگرام | فیس بوک | تماس با ما |